AdWords er billigere end klassiske annonceringer og derfor meget populært. At din annonce vises gratis, og at du først skal betale, hvis nogen klikker på annoncen (PPC - Pay Per Click) gør det jo helt uimodståeligt.
Betalte annoncer, AdWords, er placeret ude til højre for de gratis 'organiske' resultater. Er det et godt søgeord, kan top tre annoncerne også ses over de gratis opslag markeret med en farvet baggrund
Google AdWords er de små tekstannoncer, der er placeret ude til højre for de egentlige (gratis) søgeresultater. Ofte vil en til tre af dem være placeret over disse resultater på farvet baggrund. En annonce består af en overskrift, en salgstekst og et link. Ingen grafik.
En Adwords annonce er bundet til et søgeord eller søgefrase, som vælger ud fra hvor meget, der søges på det, og hvor relevant det er for din virksomhed. Det er vigtigt at være omhyggelig her, da du jo ikke ønsker, at nogen klikker forgæves og dermed blot bruger af dine penge. Samtidigt vil du ikke gå glip af kunder, der leder efter dine varer uden at være helt præcise i deres søgning.
Når brugeren søger på et eller flere ord, vil Google gennemgå AdWords og finde de annoncer, som ser ud til at være relevante for søgningen. Men hvilke skal vises, og hvilke skal stå øverst? Det afgøres af et auktionsprincip. Den, der vil give mest for et klik, kommer øverst, den næste i rækken er den, der har budt lige under og sådan fortsætter det til siden er fuld.
... og dog. For at sikre en vis kvalitet i annoncerne måler Google også, hvor populær din annonce er. Hvis annoncen tiltrækker mange klik, får du ikke alene mere trafik og bedre placering, det koster også mindre at blive placeret godt.
Matematikken er ret simpel. Først beregnes klikraten (CTR - Click Through Rate) som antallet af klik divideret med antallet af gange annoncen er blevet vist. CTR ganges da på dit maximale bud og annoncen har da en score, som sammenlignes med de andre annoncers, når placeringen skal bestemmes.
For at din regning ikke bare når himmelske højder, skal du sætte en øvre græns, for hvad du vil betale i systemet. Når den græ:nse er nået, vises din annonce ikke længere. Pøser du flere penge på, bliver den aktiv igen. Du betaler heller ikke nødvendigvis hele dit bud. Hvis buddet under dig er meget lavere end dit, slipper du for at betale hele forskellen. Dit bud på et søgeord skal derfor ses som et maximumbud - det du højest vil give.
Der er mange flere komponenter i AdWords og værktøjer til at styre dem med, end denne artikel beskriver. Men det er vigtigt at påpege, at for at få udbytte af AdWords skal du regelmæssigt (flere gange om måneden) som minimum
Yderligere bør du ikke bare sende dine kunder ind på dit websteds forside, men ind på særlige landingssider, (landing pages) som jeg beskriver det under emnet Gooogleoptimering.
Er det ikke muligt for mine konkurrenter bare at klikke mit budget væk?, kunne du spørge med rette. Jo, og faktisk kan man købe billig arbejdskraft i udviklingslande, der klikker løs hele dagen mod betaling.
Men Google er klar over problemet og holder øje med, om den samme computer (IP adresse m.m.) klikker urimeligt mange gange og stopper regningen. Dog er det Googles politik, at misbrug ikke kan undgås, og at det er en del af den iøvrigt meget billige elektroniske markedsførings realiteter. Forvent derfor ikke at blive 100 % godtgjort ved misbrug.
Google AdWords og AdSense er momspligtige tjenester. Hvis du er momsregistreret har det betydning for dine angivelser. For danske sider ligger Google i Irland og dermed i EU. Du kan på startvaekst.dk læse de nærmere detaljer om registrering af moms ved elektroniske tjenesteydelser.
Læs om …
➤➤ Googleoptimering SEO versus PPC i online markedsføring
At bruge AdWords er ikke som at købe annoncer i blade: Betal en gang og lad det køre.
Din annonce deltager i et veritabelt kapløb med alle de andres annoncer for placering og pris. Hyppige justeringer er nødvendige.
For at sikre et salg fra annoncen bør du også indrette dit websted, så det maksimere salg fra AdWords annoncer.
Desværre er der bureauer, der tager dine penge og opretter AdWords på skrømt uden at optimere og endda uden at vælge ordentlige søgeord for dig.
Kræv afrapportering fra dit bureau om deres tiltag og beting deres betaling fra dig delvis på antallet af klik, du får - ...eller andel i omsætningen fra websalget?
Med Googles AdSense program kan du vise AdWords på dine egne sider og dele kagen med Google.
En rigtig god ide for klubber og fansider.
Der er ingen tvivl om at Googles værste konkurrent er Facebook.
Facebook kender deres kunder rigtigt godt, for de kigger dem over skulderen dagen lang.
Det giver mulighed for meget målrettede annoncer.
Læs mere om
➤ Markedsføring på
Facebook