Om Webdesign

Hvis du kun tænker på dit websted som et facadeskilt eller visitkort, så snyder du dig selv og dine kunder.

Giv dine gæster, det de leder efter- det der er vigtigt for dem og ikke det, du lige vil af med. - Husk din konkurrent er kun et hurtigt klik væk...

Send de rigtige signaler

Din hjemmeside er kontaktfladen til dit firma for mange af dine kunder, jobsøgende, journalister og andre. Det er her de kigger, inden de ringer til dig eller besøger dig. Det er her, nye kunder får det første indblik i, hvad de kan forvente af dig og dit firma.

Fortæller din hjemmeside uden ord dine besøgende, at du er imødekommende, troværdig og vil gøre alt for at lette deres vej til opfyldelsen af deres ønsker? Eller har de bare at være beærede over at få lov til at besøge dig og din flotte side, og kan de bare skride igen, hvis de ikke selv kan finde rundt på hylderne?

 


© Ole Sønderby 2010, www.olefoto.dk

'Brugerne tilbringer det meste af tiden på andres websider.'

- Jakob Nielsen, Webguru

 

Design med fokus på kunder og brugere

En grim hjemmeside kan sende kunderne væk. Men det kan en dårligt organiseret hjemmeside også. Det kan elendige produktbeskrivelser, hemmelige priser og skidt fungerende indkøbskurve eller andre ærgelser endnu mere. En potentiel kunde, der distraheres i sit købsforløb af fejl eller klodsede forsøg på mersalg, kan meget hurtigt fortryde og 'hævne sig' ved at købe et andet sted.

Den grafiske fremtoning af et websted er naturligvis meget vigtig. Designet er med til at skabe et image for webstedet og organisere indhold og komponenter på websiderne. Men der må nødvendigvis være mere at komme efter. En pæn hjemmeside eller en masse wow-effekter er ikke argument nok argument for at handle med dig.

Der skal være noget substans - der skal være værdi for brugerne. Frem for alt skal det være muligt at finde rundt på webstedet uden den mindste hindring. Det hele handler om, at parringen af dine produkter eller ydelser med kundernes ønsker kan finde sted fuldstændigt gnidningsfrit.

Fagfolk bruger fagfolk

Som professionel på dit eget område bør du selv bruge professionel hjælp. Blot fordi man kan kode en hjemmeside, betyder det ikke nødvendigvis, at man ved noget om brugeradfærd og markedsføring på nettet eller kan skrive tekster, der respekterer mediets vilkår.

Der indgår flere discipliner i at opbygge en professionel hjemmeside

  • Grafisk design: Visuelt udtryk i forhold til dine produkter og dit kundesegment
  • Informationsarkitektur: Struktur på webstedet og de enkelte sider i forhold til navigation og brugervenlighed.
  • Weborienteret tekstskrivning: Tekster på nettet kræver særlige hensyn for at virke optimalt.
  • Søgemaskineoptimering: Sikrer at webstedet er synligt for brugerne.
  • Programmering: Særlig service kræver ofte scripting eller programmering.

Det betyder ikke nødvendigvis, at fem personer skal involveres i oprettelse af hver webside enhver eller den daglige drift. Mange webmastere og webproducere håndterer flere af disse områder samlet.

Webstedet skal vedligeholdes løbende

Det er ikke nok at bygge en side op. Det er heller ikke nok at komme nyt indhold på i ny og næ. Der skal regelmæssigt følges op på to vigtige punkter

  • Trafikanalyse: Overvågning af vores gæsters adfærd i forhold til vores målepunkter.
  • Søgemaskineoptimering: Overvågning og optimering af vores elektroniske markedsføring (placering og synlighed).

Disse aktiviteter kan bevirke, at selve designet skal justeres for at opnå en optimal virkning, men ofte kan mindre ændringer i indholdet gøre det. Det er meget svært at forudsige menneskelig adfærd, derfor må man indstille sig på i et vist omfang at skulle prøve sig frem. Desuden ligger konkurrenterne heller ikke på den lade side. De optimerer også. Dit websted er som en levende organisme der konstant skal fodres og passes.

Mindre virksomheder kan og skal også være med

Har du en mindre virksomhed uden egen web-afdeling kan det lyde uoverkommeligt. Men konsulenter som jeg selv kan købes i mindre portioner til at løfte opgaverne ad hoc eller levere rammerne til et CMS og efterfølgende sparring. Det er slet ikke så dyrt som i gamle dage- og det er i hvert fald billigere end at sætte en medarbejder uden erfaring og kompetencer til det og som tilmed ikke kan passe sit normale arbejdsområde imens.

 

Læs også om...

➤➤ Content Management- Hvad er et CMS?

Hvad tilbyder jeg?

Jeg kan lave hele dit website eller blot levere de særlige ydelser, du lige har behov for.

Jeg har et netværk af grafikere, journalister og konsulenter, som jeg kan trække på, hvis opgaven kræver det.

Tjek min side med konkrete webdesign- og rådgivningsydelser.

BEQ-WEB • info@beq-web.dk   • 28 90 69 69   • v. Ole Klintebæk   • Holmegårdvej 2   • 8270 Højbjerg