Webdesign begynder med informationsarkitektur

Informationsarkitektur eller IA handler ganske enkelt om at tænke sig om og lave en plan.

Uanset om det er et ældre websted, der er bygget ud med knopskydningsmetoden, eller et nyt er der stor risiko for, at der går spaghetti i det hele, så hverken kunder eller du selv efterhånden ved, hvor ting er eller rettelig hører til.

Hvor mange menuer skal du have,og hvad skal der være i dem? Hvordan skal billeder og video bruges? Hvordan skal CMS og databasestrukturen bygges op? Hvordan skal dui kommunikere sprogligt, og hvordan vil dui aktivere brugerne? Det er nogle af de ret gode spørgsmål, der bør afklares før grafikeren tegner, forfatteren skriver og udvikleren bygger noget som helst.

 

Er det virkeligt nødvendigt med en arkitekt?

Ja, det er i hvert fald helt nødvendigt, at gennemtænke, hvad man vil bygge op, for at kunne stille forventninger og dermed omkostningerne rigtigt ind. Arkitektur er måske en noget fin betegnelse for at planlægge et websteds opbygning. Men det er det ord, man bruger ude i den store verden - og det er jo der, dit websted skal ud. Ret beset skal du bare have en plan, som alle parter kan forstå og kan følge.

Hvis du 'bare vil have noget, der ser pænt ud hurtigt', og ignorerer de discipliner og processer, der kan lede til optimerede, synlige sider, der konverterer til salg, så ender du ikke alene med et ineffektiv websted, du risikerer også evindelige misforståelser med designere og andre, der senere skal arbejde med siderne - og det koster ekstra et eller andet sted alligevel.

For nogle webdesignere og bureauer er det naturligt at lave en sådan afklaring. Andre satser på, at kunden selv altid kan lave et korrekt oplæg, selvom vedkommende ikke er web-fagperson. Det kan selvfølgelig være at alt er ordnet og tilrettelagt, men det bør da lige vendes en gang, hvis man vil levere et ordentligt stykke arbejde, som alle kan være tilfredse med i den sidste ende.

 

Huskeliste

Det må tages for givet, at et bureau kan fremlægge en struktur for webstedets opbygning parrret med en løsning til et effektivt navigationssystem, fleksibel opbygning af en produktdatabase og et designudtryk, der kan binde det hele fornuftigt sammen. Men forvent gerne lidt mere end det.

Vælg et bureau, der

  • spørger til, hvad dine kunder er og hvordan deres adfærd er
  • prøver at forstå din virksomhed og dens produkter
  • beder om trafikdata, hvis du allerede har et websted
  • er bekendt med søgemaskineoptimeringens vigtighed
  • faktisk nævner begrebet søgning i forhold til dit websted
  • er klar over smart phones og andre mobile platformesfemtidige betydning for designvalget og strukturen
  • tænker sociale medier ind i pakken, hvis det giver mening
  • følger med i forskningen omkring brugeradfærd og psykologi på nettet
  • anbefaler komponenter fordi de virker, og ikke blot fordi de er smarte eller er direktørens yndlinge
  • beder om at få sat navne på, og tid sat af til roller i forhold til opdateringer.

Eller hyr en ekstern ekspert til at hjælpe med at stille dine krav op.

 

Læs også ...

➤➤ Optimer dine sider så de sælger bedre

Få en plan

Jeg vil gerne hjælpe med at få stillet de rigtige spørgsmål, så dit webprojekt kan tage den rigtige form fra starten og også blive vedligeholdt i fremtiden.

BEQ-WEB • info@beq-web.dk   • 28 90 69 69   • v. Ole Klintebæk   • Holmegårdvej 2   • 8270 Højbjerg