Forsiden på et magasin eller en brochure kan tiltrække kunder i kraft af layoutet. De ligger der på hylden og kalder på os med spændende foto, grafik og overskrifter. Forsiden på en hjemmeside kan ikke tiltrække nogen. Ingen kan se den, før man allerede bevidst har valgt at ville se den. Der skal helt andre ting til for at fange opmærksomhed.
Man kan gribe til kendte metoder som:
Søgemaskiner leverer hovedparten af førstegangsbesøgende og besøg, der leder til et faktisk køb. Banneres betydning er mindre og stærkt faldende. Afløserne, de såkaldte pop-up reklamer, er dobbelt så effektive som bannere, selvom 8 ud af ti brugere hævder at hade dem. Pop-up effekten spås at aftage igen da nyere browsere kan blokere for dem. (Tal fra 2004).
Det sidste er næsten det mindst effektive. Brugerne er trætte af bannere og ænser dem ingen opmærksomhed længere. Et perfekt banner kan få 0,4% af brugerne til at klikke på sig og et rigtigt godt knap 0,1%. Da jævnt spredte bannerne oftest fanger de rekreative brugere, der ikke er målrettede i deres surfning, er salget langt fra hjemme ved et klik.
Nej, 70-80% af førstegansbesøgende kommer fra søgemaskinerne. Og det er informationsmotiverede og købsorienterede brugere, der banker på. De leder direkte efter information, ydelser eller varer, du har på hylden.
Den målrettede bruger, der direkte søger en bestemt vare eller information, kommer typisk ind fra søgemaskinerne. En åben og handleklar kunde leveret lige til dørtrinnet. Dit mål må være at tiltrække og fastholde denne bruger.
Desværre er denne bruger utålmodigt. Han gider typisk kun forsøge to til tre resultater, fra den første side - og han skal fastholdes indenfor det første minut. 78% af brugerne gider slet ikke bevæge sig ud over den tredje side i et søgeresultat! Derfor skal du:
Alle tre punkter kræver, at der tages visse hensyn allerede i designfasen af siderne, så søgemaskinernes indekseringssystemer og robotter elsker dine sider og giver dem en god placeringer.
De to første punkter kan man i nogen grad supplere med betalingsordninger. Der findes ordninger, så man koble sig på bestemte søgeord og sikre sig at blive vist enten i en særlig liste eller som en slags tekst-bannere, når et givet ord søges af brugerne (Hvad er Google AdWords optimering). Med mindre konkurrencen er skrap, kan man dog alene ved at designe og skrive rigtigt sikre sig en god placering i søgeresultaterne.
Det tredie punkt, resultatets skønhed og informationsniveau, er rigtigt dårligt for mange af tidens søgeresultater. Nogle sider er teknisk konstrueret således, at de fremstår alene med teksten »Din browser understøtter ikke rammer«. Brugerens første tanke er, at siden er fuld af fejl. Han gemmer den til sidst - hvis han overhovedet kommer tilbage. Og det er synd for både ham og ejeren, hvis siden faktisk er den helt rigtige og ovenikøbet er bragt højt til vejrs af søgemaskinens automatik.
Allerede ved valg af domænenavn (www.et-eller-andet.dk) bør du overveje, hvordan det vil fremtræde ved søgninger og i lister. Nøgleord i domæner, stier og filnavne er guf for søgemaskinerne.
Dit brug af HTML rammer, table-baseret layout eller dit valg af Content Management System (CMS), er også afgørende.
I det overordnede design bør også indgå overvejelser om, man breder sig for meget og måske i virkeligheden skulle have flere små sites. Især det Google holder af afgrænsede teamer. Det er også vigtigt, at overveje det netværk, man kan indgå i af partnere og andre støtter, så der linkes velovervejet til andre sider, der linker tilbage igen med gevinst. Et stort område i sig selv i forhold til Google, der ofte forsømmes.
I den indledende analyse - informationsarkitekturen - af et nyt website eller redesign af et eksisterende, er der et væld af parametre, der skal tages hensyn til:
Efter analysen og designet er færdigt, skal siderne tilmeldes søgemaskinerne (Googleog og Bing) og eventuelle kataloger (branchespecifikkesider) og det skal overvejes, hvilke typer fremhævelser og ekstra tjenester, man kunne ønske sig. Blogs, Twitter og Facebook strategier skal overvejes.
Vilde chicks og smarte tricks
Duer ikke. Søgemaskinerne er på brugernes side og har en stram antispam-politik,
der skal sikre reelle og kvalitative gode resultater. Det er dem de lever af.
Bruger man de tricks, som var almindelige før november 2003, risikerer man at blive negraderet
eller udelukket fra søgemaskinerne. Der er kun hårdt og dygtigt åndsarbejde tilbage som udvej.
Start med at bruge konsulenter, designere og producenter, der forstår disse ting og læg et godt fundament for samarbejde med søgemaskinerne. Dermed er det lettere senere, at justere efter skiftende regler og skærpet konkurrence.
Der sker en rivende udvikling indenfor dette område. Det kræver, at dine rådgivere følger med og løbende lader sig efteruddanne. Viden der er blot to år gammel indenfor dette område, er ikke dine penge værd.
Ole klintebæk
Rev.: 2011