Når brugeren har klikket på et link ind til dit website, så gælder det om:
Det er rart, når noget virker på web.
Banalt - og alligevel går det galt allerede i det første punkt for mange.
Hvis en side er for længe om at komme frem og være klar, hvis den ikke meget hurtigt signalerer, hvad den tilbyder, og hvordan man finder rundt, så risikerer den at irritere, forvirre og genere brugeren eller kunden. Du har ca. 1 - max. 8 sekunder. Et enkelt klik og du er tabt. I stedet møver konkurrenten sig frem på skærmen, der hvor du lige var.
Indholdsløse velkommen-sider, evt. med Java- eller Flash intro bør droppes på erhvervssider. Kom i stedet til sagen med det samme. Drop selvglæden - Vis kunden at hun er i centrum. At siden er lavet til hende.
Når brugeren er nået frem, er overskuelighed sagen. De fleste mennesker kan ikke lide at lære nyt. Derfor skal navigationssystemet være umiddelbart til at bruge og forstå. Strukturen skal hjælpe til at brugeren hurtigt kan overskue siderne og straks finde det ønskede.
Det grafiske layout er vigtigt, men må ikke blive det vigtigste i sig selv. Det skal være et værktøj. En flot og praktisk indrettet butik er en rigtig god ting, og lidt sexet dekoration skader ikke. Men der skal være varer, ydelser eller historier, der er værd at komme efter. Og de skal være til at finde uden bøvl - ellers er det ligegyldigt.
Brugeren bryder sig ikke ret meget om at læse lange tekster på en skærm. Tekstelementer skal være konstruere på en særlig måde, så de er egnede til skimlæsning og være helt fri for varm salgsluft.
At lave printervenlige udgaver af en side er vigtigt. Ser dine print mindre rodede ud end konkurrenternes, virker du mere prof., og tager du hensyn samt sparer på hendes blæk - du vil score flere point hos hende bevidst eller ubevidst. Det sparer blæk - og desuden der er længere vej til papirkurven end til næste klik med musen.
Indholdet skal have substans. Samtidigt vil brugerne også have en oplevelse, det der i forskningen kaldes et flow - en oplevelse af at komme dybere ind i et stof med en belønning, der er det værd.
Når brugeren oplever et flow bliver han på hjemmesiden og bringes i en positiv sindstilstand, der på samme tid gør ham venlig stemt overfor køb, men samtidigt også gør ham positiv kritisk. En ideel situation for en leverandør af kvalitet - om det så er information, der formidles eller varer, der sælges. Hele designforløbet og alle komponenter skal arbejde med dette som mål.
Hjemmesider skabes med forskelligt formål. For nogen er det nok blot at være derude - et visitkort. For andre er det en vigtigere og mere integreret del af markedsføringen eller et led i informationsformidlingen af kernesager at have en hjemmeside. Andre igen har hjemmesiden som direkte salgskanal. Alle vil de gerne tiltrække kunder eller brugere og derefter fastholde dem.
Denne proces kan styrkes med promovering uden for selve siden. Men i bund og grund lægges fundamentet til succes i selve designet og kodningen af siden gennem forskellige medier. Se evt artiklen om søgemaskiner.
At ramme sin målgruppe rigtigt og præcist er ingen let sag og ekspertbistand kan være nyttigt. Men vi kan nå langt med den store spreder på haglbøssen. Brugere kan på groveste vis generaliseres ind i to hovedgrupper:
De rekreative bruger er på nettet for at blive underholdt. Deres tærskel for kedsomhed er lav og køber de noget, har det karakter af impulskøb. At tæmme dem kræver stor opfindsomhed og kreativitet. Den målsøgende bruger er ofte en mere erfaren Internetbruger, der søger en bestemt vare eller information. Er hun under tidspres, kan tålmodigheden være lav og irritationstærsklen lav. Denne brugertype er de bedste kunder og det gælder om få fat i dem og sikre sig, at de vender tilbage.
»Alle kan lave en webside nu omdage«, lyder det så flot. Jeg siger: En webside er for vigtig en del af et firmas markedsføring, til at lade »alle« gøre det. Det handler ikke kun om at knalde HTML-koder sammen og fortabe sig i kreative visuelle udtryk. Dit hjertebarn er ikke nødvendigvis andres. Det er nødvendigt indarbejde psykologi og adfærd i designet. Det handler med andre ord om at designe med viden og omtanke.
For at kunne gøre dette skal der et ordentligt analyse- og strukturarbejde til. Dette kaldes ofte informationsarkitektur med et fint ord. Når du skal have en ny side eller redesigne den gamle, så vælg en leverandør, der denne vigtige disciplin på sit program.
Ole klintebæk
Rev: 2011
Læs også om optimering og søgemskiner …
➤ ➤ søgemaskiner
Hjernesacnninger viser, at det tager under et sekund, at bestemme sig for, om man kan lide en side eller ej.
Hvis en side er mer end 6-8 sekunder om at downloade, så er den i livsfare.
Nej, man arbejder med langt flere inddelinger, end der lige er plads til her.
For eksempel er den målsøgene opdelt i personer, der går efter hårde fakta, der kan sammenlignes tal for tal og så personer, der tænker mere i social og personlig konsekvenser af forskellige forbrugsvalg og kræver blødere fakts.
Det stopper imidlertid ikke der heller.
Pointen her er, at du må undersøge din målgruppe og være klar til at servere indhold, der kan fange flere af dem på en gang.